Hoe kies ik een PSP voor mijn E-commerce platform?

Ben je net begonnen met een webshop en ben je klaar om het betaalproces in te richten, dan zal dit artikel zeker van pas komen. Kom te weten wat een PSP is, welke mogelijkheden er zijn en welke betaalformules worden gehanteerd.

Wat is een PSP?

First things first. Wat is een PSP en heb ik er wel echt een nodig op mijn webshop zal je je afvragen. Wel, een payment service provider voorziet jouw website van verschillende betalingsmogelijkheden zoals bijvoorbeeld PayPal, Bancontact, Apple Pay.

Wil je niet zelf aan de slag gaan met al deze verschillende leveranciers? Dan doe je logischerwijze beroep op de diensten van een PSP om verschillende mogelijkheden tot online betalen aan te bieden. Ben je nog niet zo lang bezig met webshops opzetten en beheren dan raden we je aan een PSP onder de arm te nemen. Het maakt het gewoon allemaal zoveel makkelijker: één platform, één contactpunt en één financieel dashboard.

Welke PSP’s zijn er?

Er zijn verschillende aanbieders op de markt. Hoe weet je nu welke de juiste PSP voor jou is? Doe eerst en vooral onderzoek naar je doelgroep: hoe betalen zij liefst online? Hou daarbij in je achterhoofd dat bijna 70% van de betalingen in ons land met Bancontact gebeurt. Elke PSP heeft zo zijn voordelen en het is interessant om dit ook uit te zoeken. Laten we er nog eens eentje uitpikken… Buckaroo bijvoorbeeld staat bekend om zijn brede waaier aan (cross border) betaalmogelijkheden en een uitmuntende service. Hun aanbod reikt van het bekende Payconiq tot Visa Electron. Ze nemen ook de regeling van onbetaalde facturen op zich: vanuit je eigen bedrijf en met jouw huisstijl persoonlijke en custom reminders sturen was nog nooit zo simpel. Buckaroo was in Nederland 3 keer op rij PSP van het jaar en heeft veel grote bedrijven in de portefeuille zoals Swapfiets en het Nederlandse Youfone.

Kostprijs van een PSP

Sommige PSP’s werken op percentage en nemen dan een procent van het bedrag van de aankopen in je online winkel. Een andere optie is dat ze een activatiekost aanrekenen en werken met maand- of jaarabonnementen. Je kiest de juiste formule voor jouw webshop op basis van onder andere het aantal aankoopbedragen en de grootte ervan. Je hoort het, je moet met een aantal dingen rekening houden als je overgaat tot de keuze van een payment provider. Neem er rustig je tijd voor en praat met verschillende aanbieders om tot een perfecte match te komen.

Geef een reactie